You & me reisadvies You & me reisadvies You & me reisadvies You & me reisadvies You & me reisadvies You & me reisadvies

Eilandhoppen Cycladen

Ik (You-Judith) ben een echte Griekenlandfan. Ik hou van de kneuterige terrasjes met geblokte kleedjes en een zacht Sirtaki-muziekje op de achtergrond terwijl ik van mijn wijntje nip en de golven hoor aanspoelen op het strand. Dat fijne briesje van zee. De geur van gegrild vlees. Die aardige obers en serveersters die altijd een klein hapje hebben van iets wat je niet gevraagd hebt, maar toch moet proeven.

Ik hou van de Grieken die heerlijk kunnen rondlummelen of in no-time je kamer schoon hebben gepoetst. Ik hou van de kleur van het water, van het uitzicht op rotsen en cipressen. Maar wat is er mooier dan één Grieks eiland? Juist…vier Griekse eilanden in één vakantie.

alt    alt

We landen op Mykonos. Eerst een paar dagen bijkomen in een wel heel prettig hotel met een 'infinity pool' jeweetwel, met zo'n zwembad die, als je erin zwemt, alleen uitzicht biedt richting de zee en de horizon. Blik op oneindig, even lekker nergens aan denken. 's Middags op naar Mykonos-stad, lekker slenteren door de authentieke straatjes met witte huisjes, oude olijfolieblikken met geurige kruidenplantjes erin en roze bougainville.

De volgende dag hadden we een quadtour over het eiland in gedachten. Je komt dan langs allemaal kleine, schattige dorpjes met piepkleine tavernes. Heerlijke verse broodjes dippen in de tzaziki, wijntje, Griekse salade met feta…wat kan het leven toch eenvoudig zijn.

Op dag drie zijn we op Paradise Beach beland, de terrasjes zijn op Mykonos wel wat prijziger als elders in Griekenland, maar voor die paar dagen goed te doen. Rond een uur of vier gaat de muziek harder en dansen we tot diep in de nacht. Nee, niet de sirtaki, maar gewoon hippe muziek.

Met de ferry (prima scheepje, zoals de boot naar Texel) varen we in de morgen over naar Paros. Aan de andere kant staat weer een hostess met een welkomstpakket te wachten. Da's even relaxt!

Ze brengt ons naar het hotel. Dit eiland is heerlijk rustig, hier vind je geen discotheken. We verblijven in het plaatsje Naousa, een klein dorpje met een visserhaventje. 's Avonds is het hier heerlijk toeven, we nemen de dag door terwijl we het water tegen de bootjes horen klotsen en de touwen tegen de masten van de boten horen tikken. Wat zullen we morgen gaan doen? We besluiten een scooter te huren. De hele dag tuffen we rond, we stoppen bij een klein baaitje en daar maken we een strandstop en lunchbreak. Daarna verder met de scooter... wind door je haren, wie doet je wat?

Die avond zijn we weer terug in de haven van Naoussa. We belanden op een terrasje en krijgen wat Ouzo. Jamas! (da's Grieks voor proost), we bestellen nog een flesje rosé, een paar biertje en bekijken pas een uur later de menukaart. Er is echt niemand die ons op loopt te jagen. Rond een uur of negen komen er ook wat Grieken op het terras zitten. Ze beginnen een praatje van waar we vandaan komen, wat we hebben gedaan, wat we gaan doen en wat we van hun eiland vinden. Natuurlijk hebben we niets dan complimenten uit te delen. Het wordt later en later en uiteindelijk resulteert het erin dat het heel erg laat wordt en dat ik de volgende morgen bijzonder veel moeite heb om mijn bed uit te komen. Au! Au! Ik zal nooit meer drinken, dat beloof ik.

alt   alt   alt

Het volgende eiland is Naxos, wat behoorlijk bergachtig is. We huren er een jeep, wat bijna een must is. Die had ik wel van tevoren geregeld, wat jeeps zijn niet altijd aanwezig op zo'n eiland. We toeren lekker door de bergen en stoppen bij wat kleine dorpjes. Of zomaar ergens midden in de bergen om van het uitzicht te genieten. Halverwege zien we een kapelletje die je hier overal langs de weg vind. Een icoon is bijna verstopt achter alle zelfgeplukte bloemen, kleine en grote kaarsen en wierrookbrandertjes. Ik steek zelf ook een kaarsje op.

De volgende dag gebruiken we de auto om een mooi strand te vinden met rieten parasols, we huren voor de dag een parasol met ligbedjes voor een habbekrats en posteren ons op het strand. Ik leen even het luchtbedje van mijn buurvrouw en drijf wat in de zee, daarna pakken we de beachbalrackets en vervolgens blader ik vanuit mijn luie strandbedje in een van huis meegenomen tijdschrift en besluit daarna toch aan mijn meegenomen boek te beginnen. Op vakantie heb je 'komt een vrouw bij de dokter' toch zo in een dagje uit! Op het heetst van de dag gaan we lekker op het koele terras van de strandtent zitten en lunchen er twee uur lang. Eerst wat koffie, dan heerlijk verse vis met salade, vervolgens nog een vruchten-yoghurtsmoothie. Tijdens het uitbuiken nog even potje back-gammon.

Daarna blijven we op het strand tot de zon onder gaat…het ziet er hier bijna tropisch uit.

Dan op naar Santorini. Hallo vriendjes en vriendinnetjes, speelt de begintune van Bassie en Adriaan in mijn hoofd. Want mijn jeugdhelden zijn hier ook geweest. We verblijven in Kalamaki, een heel gezellig plaatsje met een autovrije boulevard langs het water. Hier vind je veel restaurantjes en winkeltjes, geen discotheken of de daarbij behorende dronken Engelsen.

Op onze gehuurde scooters gaan we aan de steile kant van het eiland met de kabelbaan naar beneden en met de ezeltjes weer omhoog. Vanuit de kabelbaan hebben we een prachtig zicht op vulkaankraters en de talloze eilandjes voor de kust.

We maken een stop in Oia, een dorpje wat tegen de kraterwand aangeplakt ligt. Daar is het heerlijk om even te struinen in de winkeltjes en wat mooie foto's te maken in de smalle straatjes.

alt   alt

En dan weer even uitrusten, het is warm, op een terrasje met een adembenemend uitzicht over de omgeving. Ik bestel een koele fruitshake. Aan de ene kant zie ik witte kerkjes met blauwe koepeltjes aan de andere kant loopt een opaatje met zijn wandelstok tegen de steile helling op…schijnbaar moeiteloos. Hij wordt ingehaald door een man met paard en wagen. De twee groeten elkaar uitbundig op die typisch Griekse manier. Kalimera!

We vervolgen onze weg langs allerlei strandjes. Black beach, red beach, white beach….. De namen kloppen allemaal met de kleur zand van het strand. Wat apart!

De dag erop maken we een 'romantic cruise'. Ik lig heerlijk op het dek te zonnen terwijl het jacht een beetje vaart maakt. Wie doet me wat? Na een tijdje varen leggen we aan bij wat warmwaterbronnen. Het is tijd voor een frisse duik in het water. Zo! Dat koelt lekker af…En nu doorzwemmen op zoek naar de warmwaterbronnen. Kleine tip…doe hier geen witte bikini aan, het water heeft de nare eigenschap je kleding ongewenst te verven.

Na dat gezwem is het natuurlijk heerlijk om, gewikkeld in je badhanddoek met je blote voeten op het dek te lunchen. Heerlijk verse vis en frisse salades! We varen verder en maken ergens anders een wandeling naar de vulkaankrater. Als we terug varen gaat langzaam de zon onder en doemen er imposante, steile bergwanden naast ons op. Prachtig om te zien!  's Avonds sluiten we onze vakantie af, met een borrel (toch maar weer wel), Tzaziki en dat heerlijke briesje van zee…

Islandhoppen is mogelijk bij verschillende Griekse eilandgroepen. Laat onze fantasie de vrije loop voor uw reis óf geef aan wat u onderweg wilt gaan doen of zien. Wanneer u uw reis bij The Travel Company You & Me onderbrengt betekent dat dat u volledig zorgeloos bent. De hotelreserveringen zijn gemaakt, ferry's geboekt, transfers geregeld, bij aankomst altijd een aanspreekpunt en een informatiepakket. Bovendien kunnen we desgewenst ook alvast een huurauto laten klaarzetten, wel zo praktisch!